Dag 16 ,17,18

24 november 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

We zetten de wekker weer op tijd voor ontbijt, omdat we om 9.50 worden opgehaald voor een toer door de townchips...na een goed ontbijt ff de koffers alvast inladen in de auto en wachten tot we worden opgehaald in een busje, een vrouw haalt ons op die deze toers al voor 8 jaar doet samen met nog een vrouw die mede door de toeristen de kinderen financieel steunt en ook de zwerfhonden...we moeten overstappen in een ander busje en onze gids maakt kennis met ons, hij woont in deze township (in deze wonen er ongeveer 25.000 en over heel afrika 60.000.000) bizar gewoon...

Zijn naam is iets van zipp zizza zap en dan nog met 18 klikklap klinkers en medeklinker...niet te verstaan en ontuitspreekbaar...we krijgen veel info over de krotjes waar al veel zijn omgeruild voor houten of stenen huisjes door de regering...ook over de schooltjes die gratis zijn net als ziektekosten, bieb enz...de mensen zijn er best gelukkig misschien wel meer als in de dure blanke wijken, ook staan er toch best mooie stenen huizen tussen die krotjes, dat is van mensen die goed hebben geboerd en niet weg willen uit hun buurt...we stoppen bij een  buurtsuper die in een zeecontainer is gebouwd ze zijn echt zelfvoorzienend, ook een kapper ja wat niet zit er in een omgebouwde zeecontainer...ook stoppen we bij een kleine ondernemer die schoenen, armbanden,tassen maakt, lel koopt een leren armband voor 50r en rich ziet een sleutekhanger van een pinquin ook van leren stukjes 80r echt te duur voor hier, we willen samen voor 100r, eerst wil hij niet dus als we zeggen okee dan niet is 100 wel goed ineens...ier ziet handgemaakte slipper met impala vacht voor 250r ook te duur gewoon 200 zeggen, eerst wou hij niet dus okee dan niet en zelfde verhaal okeee is goed! Nou hij heeft ze weer verdient vandaag, we stappen in het busje en rijden door naar een schooltje daar staan allemaal kleine ukkies achter hekken...zo schattig ze zingen en doen een dansje voor ons...ze hebben speelkwartier en we mogen meespelen, mannen gooien kinderen in de lucht en vinden het geweldig, daarna krijgen we uitleg van de juf binnen in het klasje...de kids maken hier lange dagen en eten er ook 2x per dag vaak omdat de ouders in de stad werken en laat terug zijn...ze hebben een grote speelgoedauto en stappen in we moeten naar de stad toe, laat dat maar aan rich over met vol geluid rijden we zogenaamt weg, een paar meisjes vinden lel der haar wel interresant en zitten aan der krullen te draaien en te trekken om te kijken of het geen pruik is denk ik haha er lopen er hier veeeeeeel met pruikjes...nou ieder die lel kent weet dat ze het niet fijn vind als er aan der haar zit, gelukkig gaat de bel en het vlechten stopt en ze moeten keurig in een rijtje staan...tijd voor ons om ook weer verder te gaan, we rijden weer een stukje en komen bij het opvang/weeshuis aan dat mede wordt gerunt door geld van deze toers...we worden weer eerst belaagd door groep zwerfhonden maar ze gooit gauw brokken en we kunnen naar binnen, ook daar weer schattige kleine kindjes, (hier zitten kids waarvan de ouders aan drank/drugs zitten of gewoon niet voor ze kunnen zorgen) we krijgen thee met koekjes...ze gaan weer voor ons zingen met trommel en al, de juf zingt prachtig...de ballonnen zijn weer top en is een dolle boel, ook moeten we afrikaanse woordjes nazeggen en de kids komen niet meer bij omdat,  dat nog verdomd moeilijk is met dat geklikkkak...vanmiddag komt santa claus al bij ze lekker op tijd eind november maar dat komt door de schoolvakantie die gaat beginnen, dit was het einde van de toer..(het klinkt raar, er is veel armoede maar we hadden het echt slechter gedacht) .wij gaan ook door naar ons volgende verblijf gardon route game lodge...

Weer zo'n prachtig mooi hotel met rieten kap, het interieur is ook weer adembenenend mooi helemaal onze style..we hebben weer huisjes met prachtig uitzicht over het natuurreservaat jammer weer 1 dag maar hier, we krijgen om 17.00 onze game drive, zouden we het poesje zien?? Lastig hoor...we zien weer veel dezelfde beesten tot dat!!  jaaa een cheeta in het gras, nou die hadden we nooit zelf kunnen zien en nu hebben we hem hoor goed op de foto, we liggend maar dat maakt niet uit! Het is een mannetje en ze hebben ook nog een vrouwtje alleen leven ze niet samen...ook zien we 3leewinnen met 1 grote mannetjes leeuw! Super met die grote manen...we gaan eten heel veel keus en lel eet voor het eerst struisvogelbiefstuk...heerlijk!!ook nemen we voor het eerst een zoete witten wijn...brrr zelfs met sprite niet te drinken dus heerlijk gewoon bij onze cola zero en fanta orange blijven...we gaan slapen want morgen weer vroeg eruit onze laatste game drive in Z-A...we zien weer olifanten, neushoorns en yes we spotten totaal gecamoufleerd het vrouwtjes cheeta! Wat blijkt ze heeft 3 dagen geleden 4 jonkies gehad...(ze moet wel verstopt blijven want de vader dood ze als hij ze ziet) hij wil niks in zijn terrarium dat had onze ranger niet gezegd..super! Helaas geen luipaard maar wel 2x de cheeta en dat voelt als het zelfde...we gaan ontbijten en vertrekken weer nu richtings hermanus om toch te proberen om walvissen te zien, dat plaatsje staat bekend om zijn wwlvissen...we nemen mooie foto's maar helaas geen walvis gezien...dan door naar betty's bay om pinguins te spotten, rich zijn lievelingsbeesten, het weer is van strak blauw helaas veranderd in wolken, jammer voor de foto's...er zitten er honderden en stinken ooh niet normaal, zo vriendelijk zijn ze niet trouwens ze kunnen bijten staat er overal op bordjes...rich geniet en komt niet meer bij door het geklungel ervan, leuk om naar te kijken, en sommige zijn lelijk dat zijn de jongen, het verwisseken van vacht ziet er niet uit!!daarna nog een klein uurtje rijden dan zijn we in stellenbosch krijgen weer een leuke kamer met uitzicht op zwembad en gaan gelijk uiteten op naar een italiaan, (het blijft spannend om 's avonds in het pikdonker thuis te komen) eten was goed en weer goedkoop, overal in Z-A trouwens...rich slaapt, lel natuurlijk weer niet...douche drupt, koelkast maakt herrie, politiesirenes om

01.00 maakt ze rich wakker en roept gotver die kutkoelkast, trek die stekker eruit please ik kan er niet bij...rich uit zijn slaap de linnenkast naar voren duwen haha rich vind dat de airco aan moet ivm hitte...nou rich slaapt...lel nig steeds niet door dat fijne geluid..welterusten...wat een grafnacht...volgende morgen buuf lekker geslapen? Niek NEE...herrie van luidtuchtige buren (niet wij) om het uur wc doortrekken, koelkast goedemorgen..na ontbijt uitcheaken en blijkt dat we moeten betalen voor de koffiepads..belachelijk is in al onze 15 hotels niet gebeurd! We moeten het gewoon zeggen ook dat rich ons deurbeslag na het openen van de deur gewoon met schroef en al  uit de deur trok...veilig jeeeh! We gaan door naar onze volgende bestemming en tevens laatste...kaapstad!! We hebben wolken dus de tafelberg zit er niet in vandaag..we gaan eerst naar ons hotel, ligt niet echt in het centrum en bij aankomst ziet het pand er mooi uit maar denken ook hmmm...hub wandeloutfit aan en lopen richting de hop on, hop off bus en nemen een dagkaart...zo kunnen we op 3 buslijnen tegelijk heel kaapstad bewonderen...onze eerste indruk best heel veel zwervers de een nog viezer als de ander, maar ook echt heel veel...het weer is beetje fris en grauw dat maakt ook dat je een andere beeld hebt van kaapstad...de rest volgt....