Dag 9 en 10

14 november 2016

We hebben de wekker om 7.30 gezet om,om 8.00 te verzamelen voor het ontbijt..lel heeft redelijk geslapen, toen we in bed lagen hoorde lel allemaal geritsel en geluidjes maar bleek regen te zijn, het hutje is trouwens zo ruim dat verwacht je echt niet, de bedden en kussens liggen trouwens heerlijk..we werden wel rond 5.00 gewekt door een stuk of 12 ganzen, de haan en koeien die naast ons huisje loeiden, maar heh geen beestjes!! We lopen naar ier&niek (we zitten niet naast elkaar deze keer) en vragen lekker geslapen, wij wel...nou wij niet roepen ze in koor...eerst bij binnenkomst allemaal gekko's en ier wou douche en whaah zat er een schorpioen, help ier ging hem vermoorden en zocht wat hards maar wat!! De waterkoker haha nou die zal wel lek zijn nu...wat een mazzel dat lel niet dit huisje had..ier had weer goed gekozen...goed ontbijt en gaan de koffers halen, ze zeggen nog hè we hebben nog een show in de ochtend maar we willen door, ze was beetje verontwaardig...rich draagt de koffer als een zoeloe op zijn hoofd...oh ik vergeet wat, na het ontbijt moeten alle 3 de meisjes moeten naar de wc  en rich drinkt nog lekker een bakkie koffie en zou de rugzak meenemen, hij komt fluitend het hutje binnen en gaat ook naar de wc  haha , lel vraagt hè waar is mijn Rugzak ik moet de windjacken erin doen...whaaah die hangt nog aan de stoel in de eetzaal KUT..alles erin geld, paspoorten lel rent naar de eetzaal en moet uitkijken want de paden zijn spekglad...pfff gelukkig hij is gevonden en afgegeven bij de receptie en alles zit er nog in...we vertrekken vandaag naar de drakensbergen maar beginnen bij het standbeeld van nelson mandela dat gemaakt is van ijzeren palen, prachtig en heel indrukwekkend, ook lopen we door een klein museum daar wordt je toch wel stil van,ze aanbeden hem hier echt...we hoeven geen entree te betalen ze vragen een vrijwillige vergoeding en dat doen we, we gaan door naar de howick falls grote waterval van 94 meter...we gaan lekker lunche net op tijd er komen 2 bussen aan met bleek ook nederlanders. Niek zei grappig die man lijkt op mijn oude reisleider van 4 jaar terug maar zei nee dat kan niet dus ier denk vraag het toch..meneer kent u nog toevallig mensen van een paar jaar terug, wat blijkt hij herkende niek nou is toch bizar 1000den bussen met toeristen en niek ziet "joop de oude reisleider"...we vertrekken met mooi weer het wordt zelfs 30 graden als we langs durben rijden wat een grote stad...maar al snel veranderd het weer met wolken en zelfs weer regen maar joh we zitten droog en hoe hoger we komen zakt de temp. Na zelfs 12 graden...we komen aan bij de drakensbergen en het giet en ziet er troosteloos uit..(dit was ook een hotel waar niek is geweest 4 jaar geleden en vreselijk vond) de jongen achter de balie vraagt zijn jullie familie ( neeee) want we hebben een familiekamer voor u, wij vrezen het ergste en pfff rich haalt al de flaier uit de map van kijk is..nou laten we hem toch nog maar is rustig uitleggen en misschien moeten we maar eerst ff kijken..niek ziet de plattegrond en zegt, ik denk dat we in een mooier deel zitten  wat blijkt (waarschijnlijk door alle bussen vol toeristen) zitten wij toch in een prachtige rietgedekte boerderij/villa...wauw wat een luxe dit is geweldig een keuken,wasmachine,droger, openhaard echt prachtig...we leggen onze spullen neer en besluiten niet te eten in het hotel maar lekker in ons luxe huis te blijven...het is 18.00 en die jongen sluit net zijn winkeltje maar gaat toch open omdat we hem smeken haha ff koffie/thee en dat soort dingetjes we eten een soepje (niet te eten) met brood morgen vroeg op omdat we de sani pas gaan bereiden met een gids...om 7.00 de wekker ff ontbijten (niek heeft last van der buik) en dan om 8.00 weg, is nog een 3kwartier rijden naar het verzamelpunt...rich neemt koffie en er is wifi en om 9.30 vertrekken we, er waren al 2 duitsers die een plek hadden geclaimt naast de chauffeur en op de bank erachter helemaal...jammer joh we doen niet aan handdoekje leggen in onze vakantie,ier en niek zitten op de eerste rij, rich en lel op rij twee naast het raam, in totaal zitten we met 10 man, 8 nederlanders en 2 duitsers...de weg en omgeving is prachtig en hobbelig na een plas/fotostop heeft ons duitse stel toch een woorden, rich ging ff afluisteren een van hun had een sjaal op een jeep gelegd...maar niet de onze haha nou die hebben tot aan de terugweg zitten kibbelen en hij maar in zijn tas zoeken ( geweldig) de natuur is prachtig en staat onder unesco werelderfgoed, we rijden naar de grens van Z-A en moeten stempelen, dan rijden we door een stuk +/-8 km niemandsland langs watervallen, valleien, ruige mooie bergen (de hele omgeving is hier gewoon prachtig) en de weg wordt steeds slechter maar wel is het gelukkig helder en kunnen mooie foto's maken, we komen dan aan bij de grens met lesotho en krijgen weer stempels, we zijn nu op het hoogste punt van Z-A op 2874 meter...de mensen hier zijn arm en zien er vies uit ze dragen allemaal dekens om hun heen en hun hoofden afgedekt,  met kaplaarsen aan, een echt primitief bestaan, vreselijk, je mag foto's maken maar ze willen er geld voor...nou 1x 10 rand gegeven en we gaan los (dat is dan ook weer niet de bedoeling haha) we krijgen uitleg in een hutje over het leven hier en krijgen een stuk zelf gebakken brood (apart dat ze dat daar kunnen maken, kan in nederland zelfs niet) we gaan terug naar onze lunchplek een

Plek in een prachtige omgeving en deze plek is de hoogst gelegen pub/resaurant van Z-A...nou het  is gelukkig niet toeristisch denk minimaal 20 auto's voor ons...de hele zaak propvol (het doet denken aan  een skihut) en moeten staan in de gang al een keus maken wat we willen eten, we gaan bij een ander nederlands stel zitten en kletsen en kijken foto's, het eten is goed en de hele zaak heeft heel veel sfeer, rich voelde zich ook niet zo lekker vandaag en gaat naar het toilet en heeft ook last van zijn maag (denk zijn heeel zacht gekookte eitje van vanmorgen) we gaan weer beginnen aan onze terugweg, daar gaan we ook zeker 2 uur overdoen het weer is omgeslagen met hoop wolken en mist, wat een geluk hadden we dus op de heenweg, bij de grens weer stempelen en wc stop, rich is blij die kon over zijn nek gaan en was het kwijt, we halen op de terugweg nog wat spulletjes bij de spar (we wilden uiteten maar zijn kapot en iedereen heeft toch een beetje raar buik gevoel) nu kunnen we ook nog lekker genieten van ons mooie huis, na het eten gaat rich toch op tijd naar bed, onze held moet rusten...de meisjes kijken de foto's door en doen nog ff een wasje +strijk jaja...om 7.30 gaat de wekker en hub alles weer inpakken we vertrekken stipt om 9.00 en ier scoort nog slippers terwijl niek&rich de sleutel inleverde en gaan op pad...na een kwartier op weg te zijn ineens KUT, tyfus me broek zit nog in de droger!!!! Daaag voorsprong dus keren en snel terug naar het huis en gelukkig hij lag er nog in wat een mazzel ze waren hem al aan schoonmaken anders moesten we op zoek naar schoonmakers met een sleutel...haha half uur later als gepland maar daar gaan we, de langste rit tot nu toe 7 1/2 uur op weg  naar de kust...we komen nu volgens het boekje door een heel arm deel...klopt na een tankbeurt moeten ier&lel plassen, jammer joh geen water dus hub achter de pomp tussen de geiten plassen...was echt wel vies daar ( maar al zoveel buiten geplast dus went wel)terwijl ier plast komt de mevrouw van het winkeltje er gezellig naast zitten haha...we rijden ook door de geboortestad van nelson mandela en eten daar een hamburger....we stappen weer in en zijn benieuw waar we vanmiddag komen...groetjes en tot snel